MY STORY

PiLih Bahagia

“ketika Allah memberimu rasa rindu pada seseorang, sebenarnya seseorang itu yang merindui kamu”

aku ingin bahagia, terlalu ingin bahagia.. terlalu rindukan takdir yang selalu menyebelahi diri, tetapi takdir itu terlalu jarang untuk muncul kembali..

bahagia itu pilihan.. sebenarnya dalam hidup ni, kita jangan menyalahkan orang lain bila kita tidak bahagia, kerana kebahagiaan itu bukan orang lain yang ciptakan tapi ada pada hati kita sendiri.. bahagia itu hakikatnya dekat, terlalu dekat dengan kita.. kebahagiaan itu bukan untuk dicari, jika kita masih tercari cari, maknanya kita tak ada kebahagiaan itu.. kebahagiaan itu kita tak perlu cari, tetapi kita perlu membinanya, kita yang harus menciptanya kerana kebahagiaan itu terletak pada sekeping hati, sekeping hati yang selalu bersyukur..

orang yang paling bahagia dalam hidupnya adalah orang yang tidak selalu memiliki sesuatu yang terbaik dalam kehidupannya, tapi hanya selalu berusaha untuk bersyukur dan menjadikan setiap apapun yang hadir dalam hidupnya menjadi yang terbaik.. kebahagiaan yang sempurna terdapat pada seseorang yang sederhana tetapi dia memperlakukannya dengan istimewa.. ibarat kata orang “tak perlu miliki segalanya untuk bahagia, cukup jadikan apa yang sudah kau miliki saat ini sebagai alasan untuk bahagia”

hargai apa yang kita miliki saat ini.. kebahagiaan tak akan pernah datang kepada mereka yang tidak menghargai apa yang mereka miliki.. hargai apa yang kita miliki hari ini, kerana kita tidak pernah tahu apa yang kita miliki hari ini masihkah ada untuk hari esok..

 bila perancangan kita tidak menjadi seperti yang kita harapkan, ingatlah dan senyumlah kerana kita merancang dengan cita cita tetapi Allah merancang dengan cinta 🙂

ada yang berpendapat mencari kebahagiaan itu ibarat mengutip serpihan kaca.. ada yang berjaya mengutip dengan banyak dan ada yang mengutip paling sedikit,, tapi tiada seorang pun yang berjaya mengutip kesemuanya, kerana tatkala mengutipnya pasti ada yang terluka..

memang amat tinggi letaknya kebahagiaan, namun kita harus menuju kesana.. ada orang yang berputus asa berjalan kearahnya lantaran disangkanya jalan ke sana amat sukar, padahal mudah kerana ia daripada dirinya sendiri..

aku memilih untuk bahagia dengan rasa syukur kepada Allah..

aku mohon diberi ketenangan dan hidayah..

Ya Allah, limpahkan rezeki dan kasih sayang untukku, keluargaku, sahabatku dan insan tersayang~

Ya Allah, berikan aku hati yang jernih.. agar aku selalu bersyukur diatas kekurangan yang aku miliki.. agar aku merasa cukup dalam kekurangan.. ajarkan aku erti redha dan ikhlas agar aku tidak mengeluh ketika kebahagiaan aku tidak lagi sempurna..

sampai ke hari ini aku tetap percaya bahagia itu adalah pilihan.. dan bersama siapa kita bahagia, kita juga yang pilih..

terima kasih Ya Allah, sekarang aku bahagia.. ya, terlalu bahagia.. semoga bahagia yang aku rasa dan bahagia yang engkau rasa, kekal sampai bila bila walaupun kebahagiaan kita tak selalu bersama 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s